Tijd Bestaat Niet

donderdag 27 januari 2011

De werknemer is het passtuk geweest van de managementmodellen.

Dit is deel 3 van mijn serie over de geschiedenis van hoe de maatschappij aan het werk is gegaan. Ondertussen zijn  we al zo ver dat wij spreken over het zg HNW (Het Nieuwe Weken). Ik zal vandaag schrijven wat er zo nieuw is en waarom we er al eerder mee hadden moeten beginnen.

Toen we van het land kwamen en in de fabrieken aan de slag gingen, pasten wij nog wel de natuurlijke dag en nacht ritmes. Totdat wij controle kregen over het licht. Vervolgens kwamen de eerste management deskundigen en die dwongen de arbeiders in hun wiskundige modellen.

De volgende stap in de ontwikkeling van de arbeid was toen wij van de fabriek naar het kantoor trokken. Dezelfde methodes als in de fabrieken werden hier moeiteloos toegepast, hoewel de eigenaren te maken hadden met een compleet ander personeel en met een ander doel. Dit was het moment om HNW in te voeren.

Helaas duurt het nog zeker 60 jaar voordat de eerste tekenen zich aandienen dat het echt niet langer kan doorgaan. Vele innovaties overspoelen de kantoren wereldwijd: telefooncentrales, typemachines, rekenmachines, telex, elektrische typemachines, fax, pc en alle daaraan verbonden communicatiemiddelen zoals internet met email en natuurlijk mobiel telefoon met alle hiervoor benoemde innovaties erin verwerkt.

En al die tijd deden wij ons ding volgens het boekje van de industriële revolutie: van ’s morgens vroeg tot in de middag. Althans, dat waren de officiële tijden. Alleen omdat de werknemers nog steeds in de managementmodellen werden aangepast. Toename van stress, gebrek aan tijd en controle kwijt over agenda.

Gedurende deze periode had dan ook HNW voor de 2de maal moeten zijn  uitgevonden. De omstandigheden zijn ondertussen onherkenbaar in vergelijking met de eerste kantoren zo’n 100 jaar geleden, dat er eigenlijk al lang een ander naam voor verzonnen had moeten worden, maar dat is een ander verhaal. De manier van werken is anders. Er wordt van de medewerker verwacht dat hij meedenkt en verantwoordelijkheid meedraagt. Hij wordt wel op basis van uren aangenomen maar op resultaat beoordeeld!

En nu kan het gewoon niet langer zo. Wij zijn ondertussen van de dienstverlenende economie in de kennis economie beland. Kennis hebt je overal en altijd. Kennis wordt gedeeld en niet perse met je collega’s . Kennis wordt verkocht en niet perse over de toonbank. En de managementmodellen waarin de medewerker de sluitpost is kunnen de prullenbak in. Al jaren terug. Burn-out is misdadig.


Welkom bij HNW 3.0! Als we het recht willen trekken zitten we nu midden in de derde versie van HNW. Wij hebben gewoon 2 verschillende arbeidsrevoluties overgeslagen. We hebben tot voor zeer kort de methodes toegepast die nog thuishoren eind 19de eeuw.  Wij zijn nu aan de vooravond van een fantastische tijd. Er is geen weg terug. Zorg dat je de juiste mindset hebt om optimaal te profiteren van de nieuwe tijdsgeest, ofwel HNW!

Het geheim zit hierin: beschouw alles wat je tot je beschikking hebt tot je gereedschap in plaats dat je je gedraagt als de slaaf van hetzelfde gereedschap. Een timmerman gebruikt zijn hamer en zaag om zijn meubelen te maken en niet om zichzelf te verwonden. Dat, hebben wij wel gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik ben altijd geïnteresseerd in wat jij vindt en ben je dankbaar als je een reactie achterlaat.