Tijd Bestaat Niet

maandag 17 januari 2011

Elke offerte is gegarandeerd een opdracht

Offertes Schrijven is een vorm van slavernij. Tot deze conclusie ben ik gekomen nadat de zoveelste van mij zonder al te veel aandacht aan de kant werd geschoven en de order uitging naar een bureau waarvan ik zeker wist dat het niet kon leveren wat de klant nodig had.

Heb je ook gemerkt dat opdrachtgevers jou gebruiken
om te scoren bij hun baas? Tijdens een gesprek waarin hun wensen vaag blijven vragen ze je om een offerte te schrijven. Vervolgens doen ze dat bij nog eens 3 of 4 anderen en dan kunnen ze zogenaamd weloverwogen de beste kiezen.

In het kader van “ mijn tijd is mij kostbaar”
  moet je  de prospect vragen om zelf de offerte te schrijven voor de klus die hij geklaard wilt hebben. (Dat kan je alleen doen wanneer je je prospect met je vraagstelling zo ver hebt gekregen dat hij niets liever doet. Dat is echter een ander verhaal in een andere categorie). De voordelen van zo´n aanpak zijn legio en de uitkomst is zeker: jij krijgt de klus.

Waarom zeker weten dat jij de klus krijgt?
1. Omdat hij niet voor niets al het werk van een offerte schrijven  wilt doen.
2. Omdat hij terwijl de offerte schrijft, het hem duidelijk wordt wat precies hij nodig heeft.
3. Omdat hij nu in het complot zit om het probleem waarmee zijn bedrijf zit aan te pakken.
4. Omdat hij zich eerder als een partner gedraagt en niet een opdrachtgever.
5. Omdat hij er voor gaat zorgen dat die offerte wordt geaccepteerd door de baas.

En het beste voordeel van zo’n aanpak is
dat terwijl de prospect werkt aan zijn eigen oplossing, jij andere gesprekken voert met andere prospects, in plaats dat jij achter je bureau zit om vergelijkingsmateriaal te schrijven, zodat jouw vermeende prospect triomfantelijk naar zijn baas kan stappen om te tonen hoeveel offertes hij voor elkaar heeft gekregen.

Dit past allemaal in HNW en in een aanpak waarin jij de baas bent over je eigen tijd en baas over de uitkomst van jouw acties. Geloof me, je zal er zelfvertrouwen mee uitstralen en je prospect zal zich vanaf het eerste moment gaan gedragen als een partner. En waarom ook niet. Dat zijn jullie ook.

1 opmerking:

  1. Weer zo'n goed artikel, Antonio.

    Er gaat ongelooflijk veel kostbare tijd verloren aan offertes schrijven die niet doorgaan.

    Niet schrijven offertes! Alleen hoogstens ter bevestiging van een akkoord dat je al gesloten hebt...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben altijd geïnteresseerd in wat jij vindt en ben je dankbaar als je een reactie achterlaat.