Je zou denken dat je een advertentie zou plaatsten wanneer je iets wilt aanbieden aan je klanten. Ik denk dat je dan te laat bent. Of in ieder geval denk ik dat het te weinig is.
De grote wereldmerken zoals Coca-Cola, McDonald’s of Apple, adverteren en laten continue van zich horen. Daar worden miljarden dollars op jaarbasis aan besteed. Jaar in, jaar uit. In deze dagen is het hot om je van je sociale zijde te tonen. Deze merken doen het al tijden en daarom kennen we ze. We vinden een merk sympathiek of niet. In ieder geval zijn ze bekend.
Als we nu een parallel trekken met het beleid dat de grote meerderheid van bedrijven voert op het gebied van personeel, dan constateren we dat deze bedrijven vacatures plaatsen op het moment dat er een (gewaardeerde) collega vertrekt, het bedrijf groeit of het bedrijf van structuur verandert.
Vind dan maar eens de juiste persoon voor het ontstane gat. Een gat is iets wat er niet is. Ik bedoel, het is een leegte en er moet een inhoud voor worden gevonden.
Het ontwerpen van het functieprofiel is begonnen en als het klaar is gaat het bedrijf op zoek naar iemand die niet bestaat. Hij of zij moet aan zoveel (tegenstrijdige) criteria voldoen, dat er een teleurstelling volgt en er maar iemand wordt aangenomen die het meest in de buurt komt van het eigen ontworpen profiel.
Ook deze beweging is te weinig en zeker te laat. Als ondernemer laat je je toch niet verrassen met een ontwikkeling die je ziet aankomen? Dan heb je toch wel maatregelen genomen die je zowel voorsprong als uitzicht op een gewenst resultaat geven? Dat zou je zeggen, maar helaas gebeurt het nog dagelijks zoals hierboven beschreven.
Pakken we de parallel weer op, dan voer je als HR manager een beleid waar je je continue aan de markt toont en openstaat voor personeel dat je bedrijf verder brengt. Mensen die je ontmoet, ziet en hoort spreken. Mensen die zich innovatief profileren en mensen die elders niet op waarde worden geschat.
Neem mensen op in je organisatie en laat je personeel organisch groeien op eigen initiatief in plaats van reageren op een interne verandering. (En dan durven deze mensen je als sollicitant te vragen of je initiatief hebt en waaruit dat blijkt!)
“Ja, maar budget staat niet toe om meer mensen aan te nemen.” Klinkt logisch dat je dan niet op zoek gaat naar mensen die voor en met je kunnen werken. Toch? Nee, natuurlijk is dat niet logisch. Je gaat met iemand een overeenkomst aan omdat je er beiden beter van wordt. Dus een nieuwe werknemer is geen lastenpost maar een investering.
Als je op deze wijze te werk gaat met je personeelsbeleid, heb je altijd de juiste mensen in huis die je bedrijf in de goede richting navigeren en hun geld dubbel en dwars zijn. Gisteren zei ik al dat de aandeelhouder(s) de juridische eigenaar is van het bedrijf. http://bit.ly/a0Z1Q9 Echter, de werknemers zijn de morele eigenaars. Zij geven invulling aan het product of dienst. Zij zijn het gezicht. Bepaal dus het gezicht zodat je niet onder tijdsdruk het verkeerde aanneemt.
Ook dit is een aspect van HNW. De tijd waarin je een vacature invulde op het moment dat die ontstond is voorbij. Een werknemer, in dienst of freelance, geeft vorm aan het product of dienst. En niet andersom.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik ben altijd geïnteresseerd in wat jij vindt en ben je dankbaar als je een reactie achterlaat.